Comuna Traian Vuia
Comuna Traian Vuia
Comuna Traian Vuia este situată în județul Timiș, Aceasta cuprinde satele: Jupani, Săceni, Sudriaș, Surducu Mic, Susani și Traian Vuia.
Primăria Comunei Traian Vuia își are reședința în satul Sudriaș.

- – 1346 – este atestată documentar într-o diplomă regală maghiară localitatea Bujoru (Bozsorfo), din 1964 Traian Vuia;
- – 1497 – aşezarea Sudriaş este dăruită de regele Sigismund de Luxembourg al Ungariei generalului său Philipo de Ozara, comite de Timiş şi ban de Severin
- – 1658 – Sudriaşul era apreciat de călătorul german Ioan Lutsch drept un mic târg, „…Szudre ist eine kleine Markt“, adică un târguşor;
- – 1717 – Bujoru avea 30 de case, Jupani avea 10 case, Săceni – 15 case, Susani 20 de case;
- – 1823 – vatra satului Bujoru se mută pe amplasamentul actual;
- – 17 august 1872 – se naşte în satul Bujoru inventatorul român Traian Vuia (d. 3.09.1953) ;
- – 1900 – statul maghiar colonizează la Săceni mai multe familii de maghiari numiţi de localnici „ciangăi“ ;
- – 2002 – comuna Traian Vuia avea 2051 de locuitori ;
- – Sudriaş (1371, Zederies), Săceni (1596, Zechien), Surducu Mic (1511, Zwrdok), Jupani (1446, Suppan), Susani (1598, Zuzany).
Muzeul Traian Vuia
Muzeul dedicat marelui inventator Traian Vuia, inaugurat în 25 aprilie 2012 în comuna Traian Vuia (jud. Timiş), cuprinde numeroase exponate, documente, fotografii şi machete. Traian Vuia şi-a dedicat întreaga viaţă dezvoltării aparatelor de zbor mai grele decât aerul, adăugând două soluţii tehnice: trenul de aterizare cu roţi pneumatice şi decolarea cu mijloace proprii de bord, fără dispozitive complementare sau cu impuls din exterior.

Macheta aeroplanului Vuia 1 (sc. 1:1) – aeroplan cu care Traian Vuia a rulat pe pista de la Montesson de lângă Paris în 18 martie 1906 – aflată în holul de intrare al muzeului, deschide traseul expoziţional, iniţiind publicul vizitator în lumea aviaţiei moderne. A fost primul zbor al unui om cu un aparat mai greu decât aerul, care folosea exclusiv mijloacele de la bord.

În cadrul muzeului există o sală dedicată vieţii şi activităţii lui Traian Vuia, în care sunt expuse imagini şi documente istorice din perioada studiilor pe care inventatorul bănăţean le-a făcut la Făget, Lugoj şi Budapesta, precum şi documente legate de perioada petrecută la Paris. De asemenea, este evidenţiată şi activitatea politică a lui Vuia, care a făcut parte din Consiliul Naţional al Românilor din Transilvania şi Banat, el fiind delegat al României la Conferinţa de Pace de la Paris, la discuţiile referitoare la Banat. Un loc special este rezervat mărturisirilor urmaşilor lui Traian Vuia.


Expoziţia este întregită prin prezentarea altor două machete:
Macheta aeroplanului Vuia nr. 2, dezvoltat în urma experimentelor efectuate de Traian Vuia cu aeroplanul nr. 1. Cu acest aparat au fost executate mai multe zboruri de scurtă distanţă până în 17 iulie 1907, când, pe terenul La Bagatelle, s-a parcurs în zbor lungimea de 70 m.
Macheta elicopterului Vuia nr. 2, cu care s-a reuşit efectuarea unor zboruri stabile (varianta motorizată a elicopterului Vuia nr. 1 muscular).

Sculptor Ina Popescu, satul Traian Vuia, Comuna Traian Vuia
Traian Vuia (1872 – 1950) Realizatorul zborului mecanic, primul om care a reuşit să se desprindă de sol cu un aparat mai greu decât aerul, conceput prin proprie inventivitate, Traian Vuia, s-a născut în comuna Surducul Mic, astăzi Traian Vuia. A urmat liceul la Lugoj, continuându-şi studiile superioare la Budapesta, oraş în care a frecventat un an de zile Şcoala Politehnică, secţia mecanică, pe care a trebuit s-o întrerupă din lipsa posibilităţilor materiale înscriindu-se la Facultatea de Drept pe care a absolvit-o în 1901, fiind promovat doctor în ştiinţe juridice. Preocupat încă din copilărie de aparatele de zbor, paşii lui Traian Vuia se îndreaptă în anul 1902 spre Paris, unde studiază reviste şi monografii de specialitate, consultându-se cu precursori ai aviaţiei – G. Besancon, Santos-Dumont, Ferber, Tatin. Proiectul aeroplanului său a fost conceput la Lugoj şi Paris în perioada anilor 1901 – 1903, iar execuţia a fost terminată în decembrie 1905. Cu acest aparat Traian Vuia a realizat zborul istoric de la 18 martie 1906 dovedind lumii că zborul mecanic este posibil. Traian Vuia a fost şi un eminent om politic, luptător pentru libertate, activând în Comitetul naţional al românilor din Paris în perioada primului război mondial, comotet care milita pentru unirea Transilvaniei cu România. Fire activă, în anii ocupaţiei hitleriste adăposteşte la Paris, în calitate de preşedinte al Frontului Naţional Român, ziarul „La Roumanie Libre” şi sprijină mişcarea de rezistenţă împotriva fascismului.

Nr. crt. | Denumire firma | Obiect activitate | Adresa |
1 | PFA BORDEA ADRIAN CALIN | Magazin mixt | Jupani nr.77 |
2 | ROSICOR MILANO SRL | Magazin mixt | Jupani nr. 34 |
3 | VASI-AL SRL | Magazin mixt | Sudrias nr.31 |
4 | CONSTANT SRL | Fabricarea produselor de morarit | Sudrias nr.7A |
5 | PFA HUSANU MARIA | Magazin mixt | Surducu Mic nr.14 |
6 | GA-DO-MA SRL | Magazin mixt | Susani nr.164 |
7 | PFA LERINT NICOLAE | Magazin mixt | Saceni nr.3 |
8 | TEHNICA LEMNULUI SRL | Fabricarea altor produse de lemn | Saceni nr.92 |
9 | S.D. LENGO SRL | Fabricarea elementelor de dulgherie si tamplarie | Traian Vuia nr.65 |
10 | DELUCY-PETROMAR SRL | Magazin mixt | Traian Vuia nr.94 |
11 | GRUESCU OIL.C. SRL | Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule | Traian Vuia nr.133 |





